آیا هپاتیت کشنده است؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تشخیص و خطر هپاتیت

از نظر لغوی هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبد است. هپاتیت به دو صورت حاد و مزمن تقسیم بندی می شود. دلیل اصلی ابتلا و خطر هپاتیت، ویروس است ولی برخی عوامل دیگر مثل داروهای بیهوشی، الکل، کبد چرب نیز می توانند باعث ابتلا به هپاتیت شوند.

همچنین ابتلا به بیماری هایی مثل سرخک و سرخجه نیز می تواند هپاتیت را به وجود بیاورد که منجر به درمان کبد چرب میشود.

خطر هپاتیت ناشی از کبد چرب

هپاتیت ناشی از چربی در کبد می باشد. این وضعیت ممکن است با بزرگی خفیف تا متوسط کبد همراه باشد این وضعیت ارتباطی با دیگر علل بیماریهای مزمن کبدی از جمله هپاتیت ویروسی B و Cبیماریهای خود ایمنی ، الکل ، مسمومیت دارویی و تجمع مس یا آهن در کبد ندارد که بایستی سریعا نسبت به درمان کبد چرب اقدام کرد .

هنوز علت مشخصی برای هپاتیت ناشی از چربی (nash) پیدا نشده است . قبلاً فکر می کردند که علت آن دیابت (افزایش قند خون ) بیماران است زیرا اکثر بیماران خانمهای چاق میانسالی بودند که قند خونشان بالا بود . بعلاوه این بیماران ممکن است چربی اضافی در خونشان داشته باشند (تری گلیسیرید یا کلسترول) وممکن است بیماریهای دیگری از قبیل بیماریهای عروق کرونری (قلبی ) بیماریهای تیروئید و یا دچار افزایش فشار خون باشند

هپاتیت

آیا کبد چرب و خطر هپاتیت، جان ما را به خطر می‌اندازند؟

اگر برای درمان کبد چرب به موقع اقدام  نشود بیمار مبتلا به سیروز یا سفتی کبد شده که در این مراحل ممکن است حتی فرد جان خود را از دست بدهد. بنابراین کنترل این عارضه امری ضروریست و توصیه می شود از خوردن فست فودها ، چیپس و پفک، نوشابه های انرژی زا و قندی خودداری کنید و از همه مهم تر کاهش وزن و داشتن یک وزن ایده آل است.

کبد چرب خطر هپاتیت را مزمن می‌کند

هنگامی که مردم روی به تغذیه ناسالم می‌آورند و غذاهایی با طبع گرم بیش از نیاز بدن‌شان مصرف کنند، کبد آنها دچار تورم شده و فعالیتش مختل می‌شود و فرد دچار هپاتیت خواهد شد که این یکی از عوارض بی تفاوتی به درمان کبد چرب است

بیماری کبد چرب در حال پیشی گرفتن از هپاتیت

اگرچه بیماری و خطر  هپاتیت هم‌اکنون نخستین عامل نارسایی کبد محسوب می‌شود اما طبق آمار کار‌شناسان، کبد چرب در آینده اولین خطری خواهد بود که سلامتی کبد را تهدید می‌کند

انواع هپاتیت

هپاتیت انواع مختلفی دارد که می توان به هپاتیت آ (A)، ب (B)، سی (C)، دی (D)، یی (E) و جی (G) اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی:   با این دمنوش ها با کبد چرب خداحافظی کنید!

هپاتیت سی (C) از خون منتقل می شود و پیشگیری و درمان آن بسیار گران است و محققان تازه روی آن در حال پژوهش هستند. هپاتیت دی (D) یکی از انواع هپاتیت است که همیشه در شرایطی ایجاد می شود که فرد حتما به هپاتیت ب (B) مبتلا باشد. هپاتیت های یی (E) و جی (G)، انواع دیگری از هپاتیت هستند که از طریق روابط جنسی و خون منتقل می شوند.

خطر هپاتیت A

خطر هپاتیت A به‌وسیله‌ی عفونت ناشی از ویروس هپاتیت HAV) A) ایجاد می‌شود.

هپاتیت A از طریق خوردن مواد آلوده مثل: آب و غذای آلوده به فاضلاب، انتقال می یابد.

علایم هپاتیت A

– خستگی (پزشکی) – تب – تهوع – بی اشتهایی – یرقان و زردی پوست یا چشم ها در اثر بیلی روبین – صفرا از جریان خون جدا شده و به ادرار می پیوندد و رنگ آن را تیره می کند – اسهال

خطر هپاتیت B

خطر هپاتیت B از طریق تماس با مایعات بدن عفونی مانند خون، ترشحات واژینال یا مایع منی حاوی ویروس هپاتیت HBV) B) منتقل می‌شود. استفاده از سرنگ مشترک، داشتن رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده یا استفاده از تیغ مشترک خطر ابتلا به ویروس هپاتیت B را افزایش می‌دهد. CDC تخمین می‌زند که ۱٫۲ میلیون نفر در ایالات‌ متحده و ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مزمن مبتلا باشند.

راه های ابتلا و خطر هپاتیت B

– تماس جنسی با فرد آلوده .

– استفاده از سرنگ مشترک متعلق به فرد آلوده .

– استفاده از سوزن های آلوده برای حجامت و خالکوبی .

– استفاده مشترک از مسواک ، تیغ یا وسایل شخصی فرد آلوده.

درمان هپاتیت B

امروزه داروهای ضد ویروسی متعددی برای درمان هپاتیت مورد استفاده قرار می گیرد. داروی اینترفرون- آلفا دارای اثرات ضد ویروسی بوده و سبب تحریک سیستم دفاعی بدن می شود. تجویز این دارو طبق نظر پزشک صورت می گیرد.

آیا خطر هپاتیت B جدی و  پیش گیری است؟!

تزریق واکسن ضد ویروس هپایتت B به صورت سه دوز با فواصل صفر، یک ماه و ۶ ماه می تواند بیش از ۹۵ درصد، مانع از ابتلا به این بیماری شود. شما هم می توانید با تلقیح واکسن، از ابتلای خود در برابر این عفونت محافظت کنید.

خطر هپاتیت C

هپاتیت سی نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می دهد. ویروس هپاتیت سی (HCV)علت این بیماری است.هپاتیت سی اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می شود، و پس از چند سال به سیروز کبد می انجامد. در بعضی موارد، افراد مبتلا به سیروز کبد همچنین دارای نارسایی کبد، سرطان کبد، و یا عروق بسیار متورم مری و معده می باشند که این مورد آخر می تواند منجر به خونریزی تا حد مرگ شود. .

مطلب پیشنهادی:   کبد چرب زمینه ساز افزایش فشار خون

علایم و خطر هیپاتیت C

– خستگی

– تب

– تهوع و اشتهای کم

– درد مفاصل و ماهیچه ها

– زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها

– مدفوع زرد یا کم رنگ

درمان هپاتیت C

داروهای معمولی که برای درمان هپاتیت C استفاده می شوند، پگینترفرون (peginterferon) و داروهای ضدویروسی می باشند. هدف این داروها:

– کمک به بدن برای از بین بردن ویروس – کاهش خطر سیروز کبدی و سرطان کبد

خطر هپاتیت D

هپاتیت D که هپاتیت دلتا نیز نامیده می‌شود، یک بیماری جدی کبدی است که ویروس هپاتیت HDV) D) آن را به‌وجود می‌آورد. HDV از طریق تماس مستقیم با خون آلوده گسترش می‌یابد و نوع نادری از هپاتیت است که فقط به‌همراه عفونت هپاتیت B اتفاق می‌افتد. ویروس هپاتیت D نمی‌تواند بدون حضور هپاتیت B تکثیر شود. این بیماری در ایالات‌ متحده، بسیار کمیاب است.

خطر هپاتیت E

هپاتیت E، یک بیماری منتقله از طریق آب است که توسط ویروس هپاتیت HEV) E) ایجاد می‌شود. هپاتیت E عمدتا در مناطقی که فاقد سیستم فاضلاب بهداشتی و اصولی هستند، دیده می‌شود و معمولا به‌خاطر قورت‌ دادن ماده‌ی مدفوعی که منبع آب را آلوده کرده است به‌وجود می‌آید. این بیماری در ایالات‌ متحده شایع نیست. بااین‌حال باتوجه به CDC، مواردی از هپاتیت E در خاورمیانه، آسیا، آمریکای مرکزی و آفریقا گزارش شده است.

تشخیص هپاتیت

بررسی سابقه و معاینه‌ی فیزیکی

برای تشخیص هپاتیت، پزشک‌تان اول یک سابقه پزشکی از شما خواهد گرفت تا هرگونه علائم خطر مربوط به هپاتیت عفونی یا غیرعفونی را در شما شناسایی کند.

پزشک در طول معاینه‌ی فیزیکی، شکم شما را به‌آرامی فشار می‌دهد تا ببیند که آیا هیچ‌گونه درد یا حساسیتی احساس می‌کنید یا نه. همچنین می‌تواند متوجه شود که کبدتان بزرگ شده است یا خیر. اگر پوست یا چشم‌هایتان زرد شده باشند، پزشک در طول معاینه‌ی فیزیکی متوجه‌ی آن خواهد شد.‌

آزمایش‌های عملکرد کبد

آزمایش‌های عملکرد کبد از نمونه‌های خون برای تعیین میزان کارایی کبد شما استفاده می‌کنند. نتایج غیرطبیعی این آزمایش‌ها ممکن است اولین علامتی باشد که مشکلی را نشان می‌دهد؛ به‌خصوص اگر شما در معاینه‌ی فیزیکی هیچ‌گونه علائمی از بیماری کبد نداشته باشید. سطوح بالای آنزیم‌های کبدی ممکن است نشان‌دهنده‌ی آن باشد که کبد شما تحت‌فشار است، صدمه‌ دیده است یا به‌درستی کار نمی‌کند.

سایر آزمایش‌های خون

اگر آزمایش‌های عملکرد کبد شما غیرطبیعی باشند، پزشک‌تان احتمالا از شما می‌خواهد که برای تشخیص منبع مشکل‌تان آزمایش‌های خون دیگری نیز انجام دهید. این آزمایش‌ها می‌توانند بودن یا نبودن ویروس‌های هپاتیت را در بدن شما بررسی کنند. همچنین می‌توانند برای بررسی آنتی‌بادی‌هایی که در بیماری‌هایی مانند هپاتیت خودایمنی شایع هستند، استفاده شود.

مطلب پیشنهادی:   کبد چرب چند گرید دارد؟

سونوگرافی

سونوگرافی شکمی از امواج فراصوت برای ایجاد تصویری از اندام‌های داخل شکم استفاده می‌کند. این آزمایش به پزشک امکان خواهد داد که به کبد و اندام‌های اطرافش نگاه دقیق‌تری بیندازد.

بیوپسی (نمونه‌برداری) کبد

بیوپسی کبد، روشی تهاجمی است که در آن پزشک از بافت کبد شما نمونه‌برداری می‌کند. این کار می‌تواند از طریق پوست شما و با استفاده از یک سوزن انجام شود و به جراحی نیاز ندارد. معمولا پزشک‌تان برای افزایش دقت در هنگام نمونه‌برداری از کبد، از سونوگرافی هم‌زمان استفاده می‌کند. این آزمایش به پزشک‌تان امکان می‌دهد که بفهمد عفونت یا التهاب چگونه روی کبد شما اثر گذاشته است. این روش می‌تواند برای نمونه‌برداری از هر ناحیه‌ای در کبدتان که غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد، به‌کار رود.

راه انتقال هپاتیت

روش های انتقال بیماری هپاتیت به طور عمده از طریق خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی، مادر به جنین، تیغ، سرنگ مشترک ،انتقال آن می باشد.

آیا خطر  هپاتیت کشنده است

هپاتیت از جمله بیماری های خطرناک و کشنده می باشد که اغلب از طریق عامل ویروسی انتقال می یابد. این بیماری انواع مختلفی دارد که شایع ترین آنها شامل نوع A, B, C می باشد. برای این بیماری واکسن هایی هم موجود می باشد البته باید تا جایی که ممکن است از ابتلا به آن پیشگیری کرد

وضعیت هپاتیت در ایران

بر اساس اعلام”سید مؤید علویان’ مشاور سازمان انتقال خون در حوزه سلامت خون و رئیس شبکه هپاتیت ایران، هم اکنون نزدیک به یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت B هستند که با توجه به میزان شیوع پایین آن می توان گفت که این بیماری در ایران کنترل شده و در حال حاضر میزان شیوع این بیماری در افراد زیر ۲۸سال کمتر از یک درصد و در افراد زیر ۲۲ سال کمتر از نیم درصد است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_btn title=”10 راز بزرگ برای درمان کبد چرب که هیچ کجا آن را نخواهید یافت!” color=”warning” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:%23ulp-egKIzTqGjQ7HEa8F||target:%20_blank|”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_btn title=”بسته آموزش تصویری درمان کبد چرب شامل ۴ ساعت انواع فیلمهای آموزش درمان کبد چرب از اساتید طب سنتی با ۹۰ درصد تخفیف” style=”custom” custom_background=”#dd0000″ custom_text=”#000000″ size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:http%3A%2F%2Fdrgiahi.com%2Fproduct%2Ftreating-fatty-liver%2F||target:%20_blank|”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]نظرات شما برای ما ارزشمند است و پاسخگوی آنها خواهیم بود، لطفا نظرات خود را در پایین صفحه اعلام کنید[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]